2011-08-05

බකමූණා වීදි බසියි . . .

කලාකරුවා රටක විකල්ප ආණ්ඩුවක් වැනි යැයි කියමනක් තිබේ. ඔහුට සිය කලාකෘතිය මගින් සමාජයට කෙතරම් බලපෑමක් කළ හැකි දැයි මෙම ප්‍රකාශයෙන් පැහැදිලි වෙයි. කලාකරුවා ජනතාව සමග ජීවත්වෙමින් විවිධ සමාජ අත්දැකීම්වලට, ප්‍රශ්නවලට මුහුණදෙයි. කලාකරුවාගේ සතතාභ්‍යාසයෙන් මුවහත් කළ ඉසියුම් ප්‍රතිභාව නමැති ඇසට එම සමාජ හැලහැප්පීම්වල සාමාන්‍ය ජනතාව ‍නොදකින දෑ පෙනෙයි. එම අත්දැකීම්, ප්‍රශ්න ඇසුරින් ඔහු සමාජය විනිවිද දකියි. අඟුටු මිට්ටන් පිරිසක් අතර සිටින උසින් වැඩි කෙනෙකුට යට කී අඟුටු මිට්ටන් පිරිසට වඩා ඈත පෙනෙන්නා සේ කලාකරුවාට අනාගතය පෙනෙයි. මෙවැනි කලාකරුවා අතින් බිහි වන කලාකෘතිය අත්‍යන්තයෙන්ම සමාජයට මග පෙන්වන පහන් තරුවක් වෙයි.

තිස් වසරක ත්‍රස්ත අරගලය කෙළවර අද අප ජීවත්වන පශ්චාත් යුද සමය නිර්මාණකරුවාට නිර්මාණාවේෂය ලද හැකි සංසිද්ධීන්ගෙන් පිරී පවතී. එම සිද්ධි ඇසුරින් සමාජ හෘද ස්පන්දනය හඳුනාගෙන, එහි දුබලතා, ප්‍රබලතා විනිවිද සිය සහෘදයා අභිමුව නිරුවත් කිරීම කලාකරුවාගේ පරම වගකීමයි. ඔහු පාලකයාගේ අතකොළුවෙකු නොවිය යුතු අතර අගතීන්ගෙන් විනිර්මුක්ත අයෙකු විය යුතුය. නිදහස් දෑසින් ලොව දැකිය හැකි අදීන මිනිසෙකු විය යුතුය. ඔහුට පාලකයාගේ දුර්වලතා විවේචනයට අවශ්‍ය පෞරුෂය ප්‍රබලතා පෙන්වාදීමේ නිහතමානීකම තිබිය යුතුය.

එහෙත් මෑත කාලයේ මෙරට එවන් නිර්මාණ විශිෂ්ට නිර්මාණ බිහිවිනැයි කිව නොහැකි . කලාකරුවා සමාජයට මග පෙන්වනු වෙනුවට ආණ්ඩුවට ප්‍රශස්ති ගැයීම තම පරම යුතුකම කොට සලකන්නාක් මෙනි. ඔවුන්ගේ නිර්මාණ සමාජයට පහන් තරුවක් වනු වෙනුවට ඇස් බැන්ඳුමක් වී ඇති අතර විචාරශීලීන් ඉදිරියේ කලාකරුවන් කවටයින් බවට පත්ව ඊනියා කලාකෘති පපඩම් බවට පත්ව තිබේ. මෙවන් කලියුග සමයක ලයනල් වෙන්ඩ්ට් රඟහළින් ලාංකික පේක්ෂකයා අභිමුවට පැමිණි රාජිත දිසානායකගේ 'බකමුණා වීදි බසියි' දේශපාලන ප්‍රහසනය පෙර මා උදුරා දැක්වූ කලාකරුවා රටක විකල්ප ආණ්ඩුවක් වැනිය යන ප්‍රකාශය මට යළි සිහිපත් කරනට තරම් ප්‍රබල වූ බව නොකියාම බැරිය.

මෙකී නාට්‍යයට ඇරඹෙන්නේ පොළඟුන් පරාජය කිරීමෙනි. එය සැමරීමට විශාල උත්සවයක් සංවිධානය කරන අතර එහිදී ජනකතාවක් ඇසුරින් නාට්‍යයක් නිෂ්පාදනය කිරීමට යයි. අතර පොළඟුන් පරාජය කොට නිදහස් කරගත් උද්‍යානයේ විශාල ෂොපින් මෝල් එකක් ඉදිකිරීමට යයි. ඊට පිරිසක් එරෙහි වන්නේ ඉන් මෙතෙක් තමන් නිදහස් සුව විඳි ස්ථානය අහිමි වීම සහ තවත් කරුණු ගණනාවක් පදනම් කරගෙනය. පාලකයා ඉන් කිපෙන්නේ තමන්ට ලැබෙන කොමිස් මුදල පිළිබඳ ඊර්ෂ්‍යාවෙන් සිය හතුරන් ඊට විරුද්ධ වන්නේ යැයි සිතමිනි. අතර සිය කටයුතුවලට විරුද්ධ වන අය සහ පත්‍රිකා බෙදන අය සොයා ආණ්ඩුවේ ඔත්තුකරුවෝ උද්‍යානයේ සැරිසරති. එහිලා කරන චෝදනා අතිශය උත්ප්‍රාසාත්මක වන අතර කලාකරුවා එහි එක් චූදිතයෙකි.

පාලකයා අභිමුව තැතිගත් කලාකරුවා ඔහුගේ ගුණ වයමින් ඔහුට විරුද්ධව නැඟෙන චෝදනාවලින් නිදහස් වීමේ මාර්ගය කියාදෙයි. අනුව පාලකයා සිය ගෝලයින් ලවා පත්‍රිකා බෙදන අතර කලාකරුවා විසින් පාලකයා දේවත්වයට නංවා වන්දනාමාන කරන්නට පටන්ගනී. ඔහු අසීමිත අධ්‍යාත්මික බලයක් ඇති අප ආශ්චර්ය කරා රැගෙන යන පෙරගමන්කරුවා ලෙස අභිෂේක කරයි. ඊට ප්‍රතිඋපකාර ලෙස කලාකරුවාට නවතම මෝටර් රථයක් ඇතුළු නේක ධන සම්පත්, උප බෝග, පිරිභෝග, පඬුරු පාක්කුඩම් පාලකයාගෙන් ලැබෙයි. දකින මහාචාර්යවරයා පාලක ගුණකඳ වයන්නට පටන් ගනියි.

මේ අතර නිෂ්පාදනය කිරීමට නියමිත නාට්‍යයේ කොටස් විවිධ අවස්ථාවල කතා බහට ලක්වේ.ජනකතාව අනුව බහුතර කැමැත්තෙන් බකමුණා රජවෙයි. උගේ රාත්‍රියට ලොව දැකීමේ කිසිවෙකුට නැති ශක්තිය මහත් උත්කර්ෂයට නංවන අතර දවල්ට ඌට කිසිවක් නොපෙනෙන බව සතුන්ගෙන් වසන් කරයි. මේ අනුව බකමූණා කෙරෙහි විශ්වාසය තබන සතුන් පසුපස යයි. බකමූණාට දවල් නොපෙනෙන නිසා මගතොට ගල් මුල්වල හැපෙයි. වැටෙයි. සෙසු සත්තු එසේ හැපෙමින් වැටෙමින් පසුපස යති. මේ ගමන කෙළවර වන්නේ බකමූණා සියලු සතුන් සමග හෙළකට ඇද වැටීමෙනි.

නාට්‍යයේ එකී ප්‍රධාන චරිතය සඳහා පොළඟුන් පරාජය කළ සටනේ ප්‍රධානියා සහ උප ප්‍රධානියෙකු අතර සටනක් ඇති වෙයි. කෙසේ වුව සටනින් පාලකයා දිනයි. එහෙත් ජනකතාව අනුව යමින් මේ ගමන හෙළකින් කෙළවර කළ නොහැකිය. එය පාලකයාගේ කීර්ති නාමයට කැළලකි. එහෙයින් එය සමෘර්ධියෙන් කෙළවර වන පරිදි සංශෝධනය කළ යුතු යැයි තීරණය වේ.

මේ කතා පුවත උත්ප්‍රාසයෙන් පිරීගිය පරිපූර්ණ දේශපාලන ප්‍රහනයක් ලෙස ඔබ අභිමුව ඉදිරියේ දී රඟදක්වනු ඇත. අප යන ගමන කොතනින් කෙළවර වේද එය ඛේදාන්තයක් නොවන්නට අප ගත යුතු මත කුමක් ආදි නේක පැති ‍වෙත අප රැගෙන යාමට නිර්මාණකරුවා සමත් වෙයි. අතිශය ජනප්‍රිය රජයක් පවතින මෙකල ප්‍රබල විපක්ෂයක් නැති වීමේ අඩුව පිරවීමට සිදුවන්නේ කලාකරුවාටය. ඇසුරින් පාලකයාට මෙන්ම ජනතාවට ඔහු සිය පණිවිඩය රැගෙන යයි. ජනතාවට මෙන්ම පාලකයාට දැන් නැවත සිය අතීතත ආවර්ජනය කළ හැකිය. යායුතු මාවත පිළිබඳ සවිඥානික විය හැකිය. ඊයේ මුල් වරට වීදි බට බකමූණා අද මෙන් හෙට ඔබවෙනුවෙන් සවස 7 කනිසමට ලයනල් වෙන්ඩ්ට් රඟහළින් වීදි බසිනු ඇත.

No comments: